http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Yeti/2016/2016_Yeti_sb45-29_Rower2.jpg

Achtung, Achtung! Na ścieżce pojawił się nowy gatunek człowieka śniegu. Całkowicie z wungla, z pełnym zawieszeniem. Pikny ino cud! Kocha górskie szlaki, kamienie jak telewizory i najwyraźniej szuka przyjaciela...

Michał Śmieszek

 

 

"Tak, bardzo chciałbym zostać kumplem twym..." - to chyba jedna z pierwszych myśli, która przychodzi do głowy po zobaczeniu a jeszcze lepiej organoleptycznym kontakcie z najnowszym 29erem kultowej marki Yeti. Podczas targów Eurobike miała miejsce oficjalna prezentacja nowego modelu, na który czekali prawdopodobnie wszyscy sympatycy marki, zaś znawcy tematu dziwili się, że trzeba było tyle czekać. O czym mowa?

2016 Yeti sb45-29 Rower2

Foto: Zach Overholt/Bikerumor.com

Ano o ścieżkowcu SB4.5c, który jest powiększoną wersją klasyki Yeti, czyli modeli SB5c i SB6c. Trzeba było aż paru sezonów i setek petycji, aby wielkokołowiec pojawił się w "realu". Najwyraźniej w manufakturach pokroju Yeti, takie sprawy muszą się ciągnąć i nic nie podlega przypadkowi. Ale za to efekt jest więcej niż satysfakcjonujący. Pojawienie się nowego tłentynajnera to także niejako rzucenie rękawicy pozostałym producentom, którzy przyszłość rowerów z segmentu "trail" upatrują w panoszącym się niczym stonka rozmiarze 27.5. Tymczasem Yeti przygotowało sprzęt, który dzięki swoim parametrom jest równie efektywny co średnie kółka i przynosi tyle samo (jak nie więcej) frajdy. Na szczęście świat się jeszcze nie kończy na 650B a na rynku prężnie funkcjonuje grupa producentów, wśród nich właśnie Yeti, którzy znaleźli miejsce dla rasowych ścieżkowców 29"

2016 Yeti SB45c rower

Premiera SB4.5c zbiega się także z 30 rocznicą powstania amerykańskiej marki, ale nie będzie to wersja "limited edition". Jak sama nazwa sugeruje, Yeti posiada 4 i pół cala skoku. Tu warto przystanąć na chwilę i łakomym okiem przyjrzeć się słynnemu zawieszeniu Switch Infinity, które zadebiutowało całkiem niedawno. Przypomnijmy, że układ ten składa się z jednego elementu, do którego przymocowane jest koło na pojedynczym wahliwym ogniwie, oraz karbonowego suwaka poruszającego się po dwóch aluminiowych cylindrach. Suwak pełni jednocześnie funkcję dolnego łącznika i łączy się łożyskiem z wahaczem. Specyfika ugięcia pozwala uzyskać bardzo wysoką czułość na nierówności a jednocześnie bardzo małą podatność na przecisprężanie (anti-squat), dzięki czemu zawieszenie jest prawie całkowicie odseparowane od naprężeń łańcucha powstających po najechaniu na potężną przeszkodę. W obecnej wersji zawieszenia udało się odchudzić jego niektóre elementy bez strat na jakości pracy i sztywności. Przynajmniej tak twierdzi komputer...

2016 Yeti sb45-29 Rower1

Foto: Zach Overholt/Bikerumor.com

2016 Yeti SB45c Rama

Yeti SB4.5C korzysta z dampera Fox Float Factory DPS z komorami powietrznymi EVOL. Rama została wydziergana całkowicie z węglowej tkaniny. Zastosowano powiększony rozstaw  tylnej osi, tzw Boost 148x12. Karbonowy szkielet waży zaledwie 2.45kg. Wszystkie przewody i cięgna puszczono wewnątrz ramy, włącznie z tymi kontrolującymi opuszczaną sztycę. Ponadto znajdziecie mufę suportu Press FIt 92 oraz główkę "tapered", ale to akurat żaden bajer pod koniec sezonu 2015. Warto zwrócić uwagę na bogate zabezpieczenie wrażliwych miejsc - ochraniacze wykonane są z tworzywa sztucznego

2016 Yeti sb45-29 Rower52016 Yeti sb45-29 Rower4

Bardzo fajnie przedstawia się geometria, którą oczywiście przemodelowano pod kątem kół 29". Kąt główki wynosi 67.9° (130mm skoku) a rury podsiodłowej 73.8°. W połączeniu z krótkim ogonem - bardzo przyjemne 437mm oraz wyjątkowo długą górną rurą, klient otrzymuje jednoślad z ambicjami Enduro, ale jednoczenie umożliwiajacy efektywne podjeżdżanie. Podobnie jak w innych, konkurencyjnych rozwiązaniach, długość górnej rury kompensuje króki mostek.

2016 Yeti Geo SB45c

Yeti SB4.5 pomalowano na neonowy zielony kolor oraz matowy czarny (tzw. "stealth"). Napęd dostarcza przede wszystkim SRAM - do wyboru GX, X01 lub Shimano z jego flagowym XTR-em na czele (Di2 ready) :). Amortyzację z przodu zapewnia FOX. Ceny fruną w górę w zależności od klasy osprzętu od 6889USD do ponad 10 tysięcy USD w przypadku wybrania kół ENVE. Większość "Ludzi Śniegu" pojawi się w grudniu tego roku, więc ten tego...do bankomatu mości panie i panowie.