http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/mondraker%202013/up/imagenes_bikes_big_VENTURA_29er_1_fotobig_.jpg

Jakiś czas temu pisałem niusa odnośnie zapowiedzi najnowszej kolekcji iberyjskiego producenta, ale umówmy się – były to domysły, wnioski i takie tam wróżenie z fusów po omacku. Dziś wiemy już wszystko. Kiedy, co i za ile!

Mateusz Nabiałczyk

Miłym zaskoczeniem jest niedocenienie przeze mnie zapału Mondrakera. Okazuje się, że poza Finalistem, Podium i Factorem, będzie coś jeszcze. Mowa o serii Ventura, czyli sztywniakach z grupy entry-level, w skład której wchodzą 3 modele zbudowane na aluminiowej ramie ze stopu 6061.

Cóż mogę powiedzieć o geometrii? Otóż najtańsze sztuki z Hiszpanii będą pod tym względem w światowej czołówce. Powiem więcej. Na tych ramach idzie zbudować dużo lepiej jeżdżące rowery, niż na topowych karboniakach większości producentów...oczywiście moim zdaniem. Mamy tu wyraźną kopię założeń z modelu podium z nieco łagodniejszą główką, która sprzyja spokojniejszej jeździe. Zwróćcie uwagę na długość ogona i górnej rury – czegoś takiego nie ma w tej klasie, tzn. nie było.

ventura

Najtańsza Ventura 29” to wydatek 2 590 PLN, w zamian dostajemy widelec SR XCT i osprzęt na poziomie Shimano Acera. 14,6kg masy.

imagenes_bikes_big_VENTURA_29er_1_fotobig_

Ventura Sport 29” za 2 990 PLN ma już SR XCM i zaczyna pojawiać się Alivio. Całość ma 14,5kg.

imagenes_bikes_big_VENTURA_SPORT_29er_1_fotobig_

Najwyższa Ventura Pro 29” kosztuje 3 590 PLN, również posiada XCMa, ale z blokadą oraz osprzęt Sram X-5. Waga 14,2kg.

imagenes_bikes_big_VENTURA_PRO_29er_1_fotobig_

Przechodzimy na wyższy poziom – Finalist. Znowu 3 rowery, geometria w zasadzie ta sama, co wyżej. Dodane jedynie 5mm górnej rury. Widać natomiast już inny poziom osprzętu i to nawet w najtańszym wariancie Finalist 29er za 3 890 PLN, w którym znajdziemy już widelec RS XC32, Elixiry 1 i Srama x-5/x-7. Całość waży już dużo przyjemniejsze 12,7kg.

finalist

imagenes_bikes_big_FINALIST_29er_1_fotobig_

Za 4 690 PLN mamy Finalist Pro 29er z Reconem Gold i tylną X-9. Które pozwoliły zejść do 12,5kg.

imagenes_bikes_big_FINALIST_PRO_29er_1_fotobig_

A co oferuje Finalist Pro SL 29er? Za 5 290 PLN dostajemy Rebę, Elixiry 1 i mieszankę Deore/XT. Waga 11,9kg.

imagenes_bikes_big_FINALIST_PRO_SL_29er_1_fotobig_

A teraz Podium, czyli tak chwalony przeze mnie model. Geometria identyczna jak w Finalist, ale rurki ze stopu 7xxx. Podstawowy Podium 29er za 6 190 PLN ma Rebę, Elixiry 1 i Srama x-5/x-9. Cieszy fakt zmiany w miejsce Shimano, ale dlaczego cena skoczyła o 600zł? 11,9kg.

imagenes_bikes_big_PODIUM_29er__1_fotobig_

Podium Pro 29er ma to samo, co w tamtym roku, czyli koła Eastona, Sida i Elixiry 3 + podobnie, jak młodszy brat Srama x-5/x-9. Za 7 590 PLN dostajemy 11,5kg szpeju.

imagenes_bikes_big_PODIUM_PRO_29er_1_fotobig_

Jak już było zapowiadane, karbonowy Podium będzie w 3 odsłonach, dodatkowo sprzedawany tez jak sama rama za cenę 4 990 PLN (wersja SL).  Geometria różni się tylko o 0,5* bardziej rozwartą główką, więc trzmamy się ideału. Potencjalny problem widzę tylko w 1 kwestii – wysokość kokpitu. Niby mostek jest regulowany na długość, a mimośród pozwala ustawiać wysokość kiery, ale zakres na pewno wszystkich nie zadowoli. O ile w górę możemy iść kierownicami typu riser, tak w dół...wyższym pewnie nie braknie, ale obawiam się o odbiorców rozmiaru M. Taka jest cena unikalnego wyglądu, trochę szkoda. Na otarcie łez info, że waży 1,1kg.

Rowerki zacznają się od 8 490 PLN. Podium Carbon 29er ma Rebę, Srama X5/X9 i hamulce Formula  RX. Całość 11,2kg.

imagenes_bikes_big_PODIUM_CARBON_29er_1_fotobig_

Podium Carbon Pro 29er legitymuje się SiDem, kołami Easton EA70, Sramem X7/X9 i hamulcami RX. Magiczne 10kg w teorii obalone – 9,9kg. Cena bardziej pewna – 10 490.

imagenes_bikes_big_PODIUM_CARBON_PRO_29er_1_fotobig_ (2)

Czas na topowego Carbon Pro SL 29er – SiD, jeszcze lepsze koła Eastn EA90, Sram X9/X0 i karbonowe rurki. Razem 9,2kg za 13 990.

imagenes_bikes_big_PODIUM_CARBON_PRO_SL_29er_1_fotobig_

A na koniec, jakby jeszcze było mało, Factor 29”. Również 3 rowerki i goła rama za 5 590 PLN. Trzeba przyznać, że to świetna propozycja biorąc pod uwagę równie mistrzowską geo, zawieszenie typu virtual i raczej przyjemny wgląd. Pytanie tylko, ile realnie waży taka ramka, bo wygląda na to, że zdrowo ponad 3kg.

factor

Dla tych, co przekładają przyjemność nad masę dobra informacja również odnośnie rowerów. Ceny nie straszą, wręcz zachęcają. Factor 29” za 7 990 PLN ma Rebę i Monarcha RT, Elixiry 1 i zmixowany szpej SLX/X5/X9 = 13,6kg.

imagenes_bikes_big_FACTOR_29er_1_fotobig_

Lepsiejszy Factor R 29” ma juz 0,5kg mniej. Na pokładzie znajdziemy dwa Foxy CTD, koła Easton XC spowalniane RXami i Shimano od Deore do XT. Cena 9 990 PLN.

imagenes_bikes_big_FACTOR_R_29er_1_fotobig_

Na szczycie stoi wart 12 390 PLN Factor RR 29”. Niby drogo, ale zobaczcie co ma! 2x Fox z Kashimą, Eastony EA70, RXy i Shimano SLX/XT.

imagenes_bikes_big_FACTOR_RR_29er_1_fotobig_

Ufff, koniec! Ale zaraz, zapomniałbym o dość istotnej informacji – pierwsza dostawa w 7annie jeszcze w tym roku, rzecz jasna pod koniec.