frm rama

Włoska firma FRM nie przespała momentu gdy nastąpił boom na rowery 650B. Wśród oferowanych przez nią produktów znajdziemy szereg części rowerowych dedykowanych właśnie pod takie koła.

FRM Bicycle technology oferuje zarówno rowery jak i osprzęt wagi wybitnie lekkiej, jeśli więc nasza waga oscyluje w granicach powyżej 85kg to albo powinniśmy schudnąć albo rozglądnąć się za produktami innej firmy.

Pierwszymi komponentami stworzonymi pod średnie koło były wypuszczone w 2012 roku obręcze XMD333 i XMD388 27,5".  Dziś w katalogu znajdziemy kilka "wylajtowanych" obręczy aluminiowych i karbonowych, w tym kilka modeli produkowanych w standardzie Tubular.

Do wyboru mamy:

EVO 650b

EVO 650b

 

Budowa:asymetryczny profil dla zapewnienia większej sztywności, 32 otwory, oczka kapslowane, szerokość zewnętrzna 24,3, wysokość 17,7 mm. szerokość wewnętrzna 20,3 mm. Zalecane napięcie szprych 130kg. Limit wagi bikera 95kg.  Waga deklarowana przez producenta 350g. czyli bardzo podobnie jak w konkurencyjnych Crestach. Cena 90 €  wraz z taśmą i wentylem pod Tubeless Ready, też niewiele odbiega od propozycji cenowej manufaktury ZTRCrest.

Przejdźmy teraz do węgla:

EVO Carbon 650b

frm carbon obrecz

 

 

Obręcze wykonane zostały z jednokierunkowych włókien węglowych, która to struktura jest bardzo sztywna i odporna na skręcanie. Asymetryczny profil oraz duża wysokość obręczy 29mm pozwala stosować nieco krótsze szprychy, co bezpośrednio przekłada się na niższą masę i powoduje lepszy balans napięcia szprych pomiędzy lewą a prawą stroną. Szerokość zewnętrzna obręczy 26mm a wewnętrzna tylko 19mm. EVO Carbon 650b znajdziemy w wersjach pod 24, 28 i 32 szprychy. Jeździec nie powinien ważyć więcej niż 90kg. Za takie karbonowe cudo ważące 370g, przyjdzie nam zapłacić dość słono bo aż 665,00 €. No niby drogo ale producent zapewnia że nawet w przypadku gdy skończy się nam gwarancja a obręcz ulegnie zniszczeniu to nową dostaniemy z 50% upustem. Zawsze to jakiś bonus.

EVO ENDURO Carbon 650b

Dodano nieco więcej karbonowych włókien że względu na zastosowanie tych obręczy w rowerach Enduro.

Waga 420g. Limit wagowy jeźdźca 95kg. Wymiary: szerokość 26mm. wysokość 29mm, szerokość wewnętrzna trochę skromna jak na Enduro bo tylko 19mm. Cena 753,00 € niestety przyprawia o lekkie kołatanie serca, możemy ją sobie jednak wytłumaczyć znaną sentencja "za jakość się płaci"

W standardzie Tubular dostaniemy 2 modele:

EVO Carbon Tubular 650b

Waga 310g, asymetryczny profil dla lepszego naciągu szprych, limit wagowy jeźdźca 90kg, wymiary: szerokość 26mm. wysokość 29mm,  cena 665,00 €

XMD 309 Tubular 650b

Obręcz wykonana z ultra lekkiego aluminium, oczkowana. Maksymalna waga użytkownika 85 kg, szerokość obręczy 24,6 mm, głębokość obręczy 17,5 mm, napięcie szprych do 1200 Nm, waga 330g. Cena 111,00 €. 

Jako że mamy do czynienia z obręczami w standardzie  Tubular, producent zadbał abyśmy mieli dla nich jakąś gumę. Niestety z wyborem nie poszalejemy, raptem mamy do wyboru tylko jeden bieżnik w dość barokowe wzorki.

CHALLENGE ONE TUBULAR MTB

CHALLENGE ONE MTB

Zastosowanie MTB XC Racing, waga 650g, szerokość 2,0", oplot 300TPI, cena 119,00 €.

Dla tych którzy pragną urwać kolejne kilka gram w swoim rowerze firma FRM przygotowała dwa "wylajtowane" sztućce:

AIR-WAY 32 XC SUPER RACE 

AIR-WAY 32 XC SUPER RACE

 

 AIR-WAY 32 XC TEAM

AIR-WAY 32 XC team

 

AIR-WAY 32 XC SUPER RACE waży 1.457g. natomiast wersja XC TEAM 1.507g. Oba widelce posiadają taperowaną główkę, skok 100mm, sztywna oś QR15, a rider nie powinien ważyć więcej niż 95kg. Golenie o średnicy 32mm, oraz zwężana rura sterowa wykonane są  ze Scandium, który to stop jest lżejszy i bardziej wytrzymały niż aluminium serii 7075. Uzyskano również większą niż w Kashimie gładkość powierzchni goleni. Dolną część wykonano z karbonu formowanego próżniowo. Muszę przyznać że amortyzatory tej włoskiej firmy są nietuzinkowej urody za którą zapłacimy w przypadku XC SUPER RACE 1298,00 €, a wersję XC TEAM kupimy za 1058,00 €.

Jeśli zostało nam jeszcze trochę Euro do wydania to możemy je zainwestować w koła z logiem FRM. A jest w czym wybierać bo w katalogu znajdziemy aż 6 zestawów kół. Najbardziej budżetowym kołem z kolekcji FRM jest:

URANO ENDURO 650b

URANO ENDURO 650b

Koła zbudowane w oparciu o dobre jakościowo obręcze WTB Frequency Team i23 (Waga katalogowa 472g), piasty FRM Urano Enduro z czterema zapadkami, szprychy Sapim Race o cieniowaniu 2,0-1,8-2,0mm. Przednie koło może być wykonane pod oś QR20 lub QR15, a tylne QR10 (10x135mm), QR12 (12x135mm), X12 (12x142mm). Waga takiego setu to 1700g. Cena 837,00 €

Jeśli myślimy o czymś naprawdę w wadze piórkowej to powinniśmy rzucić okiem na:

VENUS XC CARBON 650b

VENUS XC CARBON 650b kolo

Obręcze FRM EVO Carbon (24 otwory), piasty FRM Venus Super Race, szprychy Sapim CX Ray na takich właśnie komponentach producent osiągnął wynik 1.300g i jak twierdzi jest to najlepszy wynik spośród kół 650B. Limit wagi jeźdźca 90kg.  W komplecie z kołami dostajemy taśmę na obręcz, wentyle oraz  płyn uszczelniający. Koła są dostępne w różnych wersjach między innymi ze sztywnymi osiami (QR15, QR9, X12, QR10), piastą pod amortyzator Cannondale Lefty lub wolnobiegiem kompatybilnym z napędem Sram XX1. Cena 1999,00 €

Sercem każdego roweru jest rama. W swojej ofercie FRM posiada dwie ramy w rozmiarze 650B.

8HP 27,5"

8HP 275

Rama potrójnie cieniowana, wykonana ręcznie we Włoszech z rurek Easton Ultralite 7005, główka taperowana, stery FRM D-Set 1,5, suport Press-Fit 89,5mm, limit wagi użytkownika 90kg. 8HP jest przeznaczona do amortyzatorów o skoku 80-100 mm i jest oferowana tylko w jednym rozmiarze Small dla rowerzystów o wzroście od 160cm do 171cm. Tutaj polityka firmy zdaje się być jasna, jeśli mierzysz powyżej 171cm to lepiej przesiądź się na twentyninera.  Waga ramy 1.450g. Cena 1099,00 €.

                 P1       P2         A         B            C         D      E          F          a            b
SMALL     420     375     575     420     1.044     292     95     487     71,0°     74,0°   

                                            http://www.frmbike.biz/images/stories/virtuemart/product/data/Telai/Telai%20dimensioni.jpg

Czas na karbon:

GALAXY 27,5"

telaio galaxy 2752

Rama w rozmiarze Medium waży 1180g. Budowa: stery FRM D-Set 1,5”, zwężana główka ramy, suport Press-Fit 89,5mm, średnica sztycy 31,6mm a wszystko ręcznie wykonano oczywiście we Włoszech. Limit wagi bikera to 100kg. Ramę dostaniemy w rozmiarach X/Small, Small, Medium. Także i w tym przypadku producent przyjmuje że maksymalny wzrost rowerzysty przy wyborze roweru 650B to 179cm, a powyżej tej wartości jesteśmy zmuszeni przymierzyć się do ramy 29er. Oczywiście najlepiej ze stajni FRM. Cena 2520,00 €

                     P1       P2        A          B           C         D         E         F          a            b    
X-SMALL     410     340     560     420     1.036     292     100     487     71,0°     74,0° 
SMALL        430     360     575     420     1.051     292     100     487     71,0°     74,0°    
MEDIUM     460     410     595     420     1.071     292     115     487     71,0°     74,0°    

Geometrycznie wszystko ładnie wygląda mamy długa górna rurę, zrównoważone kąty główki i podsiodłowy, krótki tylny trójkąt, wysokość główki ramy pod amortyzator 100mm, jednym słowem możemy śmiało pomyśleć o budowie roweru. Zerknijmy jakie rozwiązanie proponuje firma FRM oczywiście w oparciu tylko o swoje lekkie komponenty.

GALAXY Carbon 27,5"

rower galaxy 275

 

Tadeusz Pietrzak

Tagi: lekki rower, rower650b, lekkie koła, FRM amortyzator, obręcz 650B FRM, lekkie ramy mtb, komponenty FRM