romet 29er

…iż Polacy nie gęsi, iż swoje ninery mają… - można tak powiedzieć parafrazując Mikołaja Reja. Ubogość polskiego rynku 29erów przekłada się także na oferty rodzimych producentów rowerów. Pomijając drobne manufaktury tylko dwóch większych producentów tj. Kross i Romet próbuje kusić rodzimych miłośników wielkiego koła swymi produktami. Próby te są niezmiernie skromne.

Ryszard Biniek

 

Stały postęp oraz coroczne zwiększanie wyboru 29erów oferowanych przez większość liczących się producentów, spowodował także, że m.in. rodzime firmy Kross i Romet od dwóch lat oferują w swych kolekcjach rowery na dużym kole. Kross oferuje dwa modele - Big Wheel i jednobiegowy Unplugged, a Romet jeden model - 29er. Obaj producenci zastosowali w nich ramy stalowe, Kross stal Reynoldsa, a Romet Cr-Mo. Ramy te charakteryzują cienkie i proste rurki, co wobec profili rur aluminiowych i karbonowych może nie wszystkim się podobać. Od początku rowery te produkowane są na tych samych ramach i bez istotnych zmian w zastosowanych komponentach. Obaj producenci wyposażyli je w ten sam amortyzator RS Tora Race 29 oraz dość zróżnicowane pozostałe komponenty – szczegóły zawarte w poniższych specyfikacjach.

Analizując poszczególne modele przy porównywalnej cenie trochę lepiej prezentuje się wyrób Krossa. Posiada lepszy napęd, hamulce oraz koła. Warto zwrócić także uwagę na fakt, że Kross oferuje tylko jeden rozmiar ramy - 19”, a Romet dwa tj. 17 i 19”, co znacznie ogranicza także możliwości dopasowania dla potencjalnych użytkowników. Chyba trudno coś więcej powiedzieć o walorach użytkowych tych maszyn ponieważ są mało popularne i chyba nie wzbudzają większego zainteresowania miłośników 29”. Bowiem w porównywalnych cenach pojawia się coraz więcej ciekawych ofert innych producentów. Biorąc pod uwagę, że nic znaczącego  nie zmienia się na razie w rodzimych ninerach powoduje, że nie stanowią one ciekawej oferty i konkurencji na dalej skromnym polskim rynku. Choć Kross, który zdobył w ostatnich latach trochę popularności i zaufania klientów z powodzeniem mógłby zawalczyć w tym segmencie rynku ciekawszym wyrobem na kołach 29”.

polski 29er

Spesyfikacje:

Kross Big Wheel:

Rama: stal Reynolds'a

Widelec: Rock Shock 29'' TORA RACE 318

Przerzutka przód: Shimano Deore FD-M531

Przerzutka tył: Shimano Deore XT RD-M772

Hamulec przód: Avid Disc Brake Jucy 3S 185mm

Hamulec tył: Avid Disc Brake Jucy 3S 160mm

Manetki: Shimano Rapid Fire XT SL-M770

Korba: Truvativ Firex 3.3

Suport: Truvativ

Łańcuch: Sram PC971

Kaseta: Sram PG-970 9-speed

Piasty: Novatec

Opony: Ralf Bohle Racing Ralph 29'x2.25' Evo

Obręcze: Alexrims TD17 700

Kierownica: Truvativ Stylo RC 318 aluminium

Wspornik kierownicy: Truvativ XR aluminium

Wspornik siodła: Truvativ XR aluminium

Stery: VP-A76CG

Siodło: Selle San Marco Ponza

Pedały: VP-519A

Waga 12,5

romet 29er

Romet 29er:

Rama: stal Cr-Mo, przesuwne haki, 29”

Widelec: Rock Shox Tora Race, 100mm

Manetki: Sram X5

Przerzutka tylna: Sram X7

Przerzutka przednia: Sram X5

Kaseta: Sram PG-950, 11-34

Łańcuch: Sram PC-951, Power-Link

Mechanizm korbowy: Truvativ Firex 44/32/22

Wkład suportu: Truvativ GXP

Hamulec przedni: Avid BB5, 185mm

Hamulec tylny: Avid BB5, 160mm

Dźwignie hamulca: Avid FR5

Piasty: Shimano M525 disc, QR, 36h

Obręcze: Rodi VR19, 36

Opony: Schwalbe Racing Ralph 2.25”

Kierownica: FSA XC-280, 680x25mm

Wspornik kierownicy: FSA OS-190, 70mm

Siodło: Selle Royal

Wspornik siodła: Truvativ XR, 27.2x 350mm

Stery:FSA Orbit UF